Philips SmartTouch-XL HQ9190/22

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips SmartTouch-XL HQ9190/22 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Stan Hoho 17-02-2015

Een scheerapparaat van zo'n € 200.- mag toch wel langer meegaan dan 4 jaar. Dus niet. Geen onderdelen meer verkrijgbaar. Aandrijfunit scheerkoppen. Philips zegt naar de leverancier terug te gaan. Garantietermijn verlopen. Heb chatgesprekken bewaard, te treurig voor woorden. Voor mij nooit meer Philips, ook geen andere produkten.

vincy2015 11-03-2015

Hallo Stan,

Ikzelf heb een aantal kapotte scheerasjes van dit model scheerapparaat. kopjes zijn afgebroken. ze zitten op de aandrijfmotor. ze zijn niet meer in het onderdelencircuit verkrijgbaar. apparaat functioneert voor de rest 100%. Ik moet nu op zoek naar Werecycle of milieuparken om te onderzoeken of deze onderdelen, die hooguit een paar cent per stuk kosten, nog te krijgen zijn. Gr. Frank

JuanvG 12-04-2011

Na zes jaar dageijks gebruik neemt nu merkbaar de accu capaciteit af (krijg hem niet meer boven de 70) Ik heb de mesjes nooit hoeven te vervangen.

Top apparaat (als je hem goed behandeld)

Word nu tijd voor wat nieuws

WhoCares12 19-02-2011

Wat een miskoop in eerste instantie scheert deze wel goed en was ik er wel tevreden over maar nu na anderhalf jaar gebruik ben ik een stuk minder lovend. De constructie is zeer slecht. Is nu al compleet versleten ze verkopen wel nieuwe scheerkoppen maar dat heeft geen zin meer het gehele deksel waar deze in zitten is zo'n rommel alles valt uit elkaar.
Koste toen toch een aardige duit maar kan nu bij het oud vuil philips bedankt.

wma1302 23-05-2009

Apparaat is over het geheel genomen erg goed. Scheert prima en zonder noemenswaardige irritatie van de huid. De batterij is echter het zwakke punt, want die is al binnen twee jaar bezweken. Nu alleen nog dus te gebruiken wanneer direct op het lichtnet aangesloten. Philips wil de batterij wel vervangen, maar dan moet je het apparaat naar hen opsturen en ben je het 3 weken kwijt. Kennelijk ziet men bij Philips niet in dat de gemiddelde consument zijn scheerapparaat vaker gebruikt dan eens in de drie weken.

Mr. KM 23-07-2008

----------------------------- update review ------------------------------------------
Ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan Philips. Na krap twee jaar in bezit en een nieuwe accu (garantie) nu wederom problemen met de accu. Geeft aan dat hij vol is, echter zodra je begint te scheren stopt hij direct en het display is zwart. Paar keer gaf deze ook aan check en deed vervolgens niets meer. Ook met snoer was er niets meer mee te doen. Een fijn begin van de dag .........

Ik scheer mij nu met een oude Philips van een paar tientjes en dat gaat bijna net zo goed. Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat Philips producten van een zeer discutabele kwaliteit zijn.

Als je kijkt dat je voor dit apparaat destijds meer dan het 10-voudige heb belaald en dan na 2 jaar is het over en voorbij. Praat maar niet over der service als de garabtie termijn voorbij is, koop dan maar gewoon een nieuwe.

----------------------------- oude review 10-01-2007 ----------------------------------
Na in april dit apparaat te hebben aangeschaft. De volgende opmerkingen: Accu was na 6 maanden volledig op. Af en toe sprong het display, ook al gaf deze nog een resttijd aan van 25 minuten, op zwart. Op het laatste ook continue in de oplader, helaas. Binnen de garantietermijn dus nieuwe accu wel keurig afgehandeld.

Ik ben wel van mening dat de scheerresultaten na verloop van tijd minder worden. Volgens mij moet je redelijk snel nieuwe scheerkoppen plaatsen. Daarnaast moet je er redelijk stevig tegen aan, d.w.z. stevig drukken. Het subtiel scheren met er even langs heen gaan werkt niet. Met de degelijkheid is het minder, ik vraag me af hoelang de scheerkoppenhouder zijn werk blijft
doen. Zeer fragiel bevestigingspunt. Zoals al eerder geschreven was de accu snel kapot.

Voor een apparaat van dat geld is de prijs/kwaliteit verhouding zoek.

Boneka Paul 03-06-2008

Update (gekocht december 2006)

Inmiddels heb ik dit toestel al weer ruim 18 maanden dus tijd voor een update. Het toestel werkt nog steeds naar behoren al ben ik nog steeds niet 100% tevreden over het scheerresultaat. Ik scheer meestal rond de 3 a 4 minuten maar helemaal eraf krijg ik het nooit. Het is niet slecht, maar het kan volgens mij toch wel beter. Ander minpunt blijft nog steeds bij voechtig weer zoals nu. Bij klammig weer is ook je huid klammig en daar heeft ie veel moeite mee. Voor de rest ben ik best tevreden met het apparaat. Hier nogmaals mijn + en - punten na 18 maanden scheren:

+ licht in de hand mooi apparaat
+ schoonmaken gaat super makkelijk onder de kraan
+ mooie case maar wat zwaar
+ duidelijke display
+ geen rode strepen in je keel
- tondeuse te vlak opgezet, kantelt bij heen en weer
- case wat zwaar zonder oplaadruimte
- scheren kan nog beter
- bij klammig weer erg moeilijk scheren

JanF 30-05-2008

Heb dit apparaat erg goedkoop op schiphol gekocht bij vertrek naar Zuid Afrika. Reden voor de aankoop van dit apparaat was dat het een mooi compact apparaat is ten opzichte van andere Philips scheerapparaten en dat er een betere accu in zit. Het apparaat scheert uitstekend, bijna net zo glad als nat scheren. Ik heb het apparaat nu 5 weken in gebruik en heb het alleen de eerste dag opgeladen, over ongeveer 1 week moet ik hem weer opladen. Een hele verbetering t.o.v. mijn oude apparaat (2 dagen scheren op de accu). De koppen zijn erg flexibel en bewegen goed mee met de huid. Overigens had ik er geen zware tas bij, maar een licht hoesje, wat een beetje gammel aan doet. Het kapje gaat er te gemakkelijk af. Het apparaat ligt uitstekend in de hand en voelt degelijk aan. Ook de tondeuse is een verbetering (schuurt niet in de huid).

erik04 29-10-2007

Prima ding. Lange batterijduur en scheert zeer prettig en goed.

rdec 21-10-2007

Ongeveer 30 jaar heb ik mij voornamelijk nat geschoren. Een jaar of 4 geleden wilde ik eens iets anders en ben ik overgestapt op een Philips Coolskin apparaat. Dat is niet goed bevallen. Slecht scheerresultaat en huidirritatie. Dus toch weer overgestapt op nat scheren (Gilette Fusion). Ondanks het feit dat dit een heel goed scheerresultaat geeft begon ik mij een week of 7 geleden toch weer orentieren op een elektrisch apparaat. Ik tijfelde tussen een Moisturizing Shaving System of de HQ 9190/22. In de winkel op het laatste moment voor het laatste aparaat gekozen en daavan heb ik absoluut geen spijt. Het belangrijkste: scheert zeer goed, sneller klaar dan nat scheren en geen enkele keer huidiritatie gehad. Mooi ontwerp, voelt degelijk aan en de accu gaat lang mee.
Kortom, voor mij is dit een geweldig scheerapparaat.

Mrs Stephan 26-09-2007

Apparaat scheert goed maar daar heb ik dan ook alles mee gehad.
Display had kuren, dan weer aan dan weer uit, of bleef gewoon aan nadat ik m uit had gezet of gewoon helemaal zwart en terug geweest voor grantie en prima gerepareerd maar nu na een half jaar begint hetzelfde euvel weer en doet het display nu helemaal niets meer.
Ook blijft er vocht bij het display zitten en dat terwijl hij afspoelbaar is.
Ook zoals zoveel hier geeft de accu niet de juiste scheerminuten aan en is hij veel eerder leeg en geeft ook steeds minder inuten aan en sorry maar voor deze prijs en een jaar in bezit mag dat nog lang niet gebeuren vind ik.

Het apparaat is deze prijs zeerzeker niet waard gezien de problemen die ik ermee heb en ben niet de enigste lees ik, en hoop voor philips dat ze mij een tegemoedkoming doen want anders hebben ze een klant minder.

Hij scheert prima maar daar heb je ook zijn enigste kwaliteit mee gezegd en verder absoluut geen aanrader gezien het vele plastic waardoor hij niet degelijk is en de volgende word een braun en hoop dat ik m zo snel mogelijk om kan ruilen en anders zal hij zeer waarschijnlijk van ellende in de prullebak belanden of nog leuker ter compensatie van de irritatie....van 10 hoog naar beneden gooien.

jeroentje22 21-08-2007

Ik heb deze scheerappraat net 2 dagen en bevalt me goed het is een mooi ding met nogal goede functies ik heb hem tussen normaal en diep staan en scheert prima echt een aanrader

M Koukos 18-08-2007

Was het nat scheren zat en besloot dan maar voor het topmodel te kiezen. De scheerresultaten vielen voor droogscheren zeker niet tegen. Hij doet soms wat moeilijk met langere haartjes maar over het algemeen is 3 minuten ruim voldoende. De tondeuze zit echter erg vervelend, tegendraads gemonteerd waardoor deze onhandig in gebruik is.
Zware afknapper is echter de accu die het bij de tweede oplaadbeeurt al begaf. Nu staat hij maximaal op 50 minuten en meestal gaat de teler zo snel dat ik mij er maximaal 4 keer mee kan scheren alvorens hij uitvalt. Vaak gebeurt dit ook midden in een scheerbeurt (ondanks het feit de de teller nog ruime tijd aangeeft) zodat ik de klus toch weer met het ouderwetse mesje moet afmaken.

Ik vind dit op zich geen aanrader.

Alan3 16-08-2007

Ik gebruik Kieskeurig vrij veel zelf dus een review hier is wel op zijn plaats denk ik.

Ik heb dit scheerapparaat 5 maanden geleden gekocht en ik ben uiterst tevreden hierover. Ik scheer mij al meer dan 40 jaar en dit is verreweg het beste apparaat dat ik ooit gebruikt heb. Ik wissel af met twee keer per week nat scheren en de rest met de 9190/22. Ideale resultaten moet ik zeggen. Er is echt niets zo goed als nat scheren vind ik maar ik kan mij niet voorstellen dat je beter droog kan scheren dan met dit apparaat. Niet vreselijk snel omdat ik een harde baardgroei heb maar wel zeer effectief na 5 of 6 minuten. En eindelijk dat lastige plekje net onder mijn neus die nooit bereikbaar was met andere scheerapparaten. Hij is zeer stil (in vergelijking tot mijn vorige Philips) en hij laadt erg snel op. Ja, ik ben redelijk enthousiast zoals je merkt.

Een tip - voor mensen die last hebben van hun huid na nat scheren. Probeer Nivea voor Men Sensitive After shave Extra milde Balsam (Alcoholvrij). Hier houd je je huid soepel en het droogt niet uit.

Het klokje en het laadstation vind ik vrij nutteloos zelf (gebruik het stopcontact voor laden) en ook het signaal voor afspoelen onder de kraan maar dat is gewoon persoonlijk. Maar het apparaat zelf is uitstekend.

Hubert3 16-06-2007

Ik heb het scheeraparaad nou veertien dagen en ben zeer tevreden over het scheren,hij scheerd zeer goed en glad,en laat zich goed schoon maken onder de kraan
Als ik punten moed geven dan is het een 10

Boudie 22-05-2007

Ik heb dit scheerapparaat gekocht, omdat mijn vorige (HQ 5812) niet zo goed meer scheerde. Deze kon ik voordelig kopen. Ik moet zeggen dat ik ronduit tevreden ben over dit apparaat. Hij scheert stukken beter dan m'n vorige. Het scheerresultaat is ontzettend glad na zo'n 3 à 4 minuten scheren. Na het scheren blaas ik de haarkamer uit en af en toe spoel ik hem af met lauw water. Na één keer opladen kon ik het apparaat zo'n 120 minuten gebruiken (als je nog 0 minuten over hebt, zeurt ie wel dat je hem moet opladen, maar je kunt hem nog steeds gebruiken). Ik heb totaal geen last van rondvliegende mesjes of loszittende onderdelen, je moet er ook normaal mee omgaan. Voor de mensen die een brandend gevoel krijgen na het scheren: na 1 à 2 weken wordt dat minder en je moet gewoon aftershave opdoen of een vochtig washandje tegen je gezicht houden. Bij dit scheerapparaat zit ook een mooie beschermdoos waarin je het scheerapparaat kunt meenemen. Eigenlijk heb je dat niet nodig, want je kunt ook de aan/uit-knop vergrendelen en een beschermkapje bevestigen. Dat je de adapter niet mee kunt nemen met de beschermdoos is niet echt een nadeel, want je kunt met een volle accu makkelijk 1 maand scheren.

uswhite 13-03-2007

Ik heb het toestel 1 maand in mijn bezit. De Philips heb ik gekocht vanwege de goede revieuws. Het scheerapparaat wat ik op het oog had een Braun was niet meer te koop en er was geen alternatief. 40 jaar lang heb ik mij geschoren met alleen Braun toestellen. Achteraf had ik bij de Braun moeten blijven.

Met de Philips krijg ik mijn gezicht wel glad geschoren maar dan ben ik zeker 20 min bezig. Verder moet ik toch met de krabber de halspartij bijwerken omdat de philips hier niet in slaagd. Ook al eens gehad na het schoonmaken en het uitkloppen vah het water dat mij de hele kop en de mesjes door de keuken vlogen.

Teruggeven gaat niet anders ging hij vandaag nog de deur uit. Hij zal heus bij een bepaald baardtype zeer goed zijn maar bij mijn baardtype werkt hij niet.

Wim den irste 03-02-2007

Heb 'm net binnen via een postorderbedrijf. Ziet er flitsend uit. En dat klokje op het laadstation, geweldig. Ik ga 'm straks proberen.

jkan 29-01-2007

Ik had eerst coolskin ,elke keer als ik schoor werd mn hele gezicht rood,was echt niet normaal.Ik heb deze scheerapparaat gekocht omdat je zelf kunt instellen.
gevoelige stand,normaal of hard.ik heb nooit meer problemen gehad dat mn gezicht rood werd,scheert ook nog perfect.

hamie 04-09-2006

Nu bijna een week in bezit en wat mij betreft een geweldig apparaat. Mijn 6820
was stuk, dus maar een nieuw apparaat gekocht. Ik ben blij voor het 'topmodel'
gekozen te hebben. Is iets duurder, maar daar is het resultaat wel naar.

Alwin Jansen 05-07-2006

Ik heb dit toestel nu 2 weken en hij scheert echt perfekt en ziet er strak uit.
Echter toen ik hem uit de doos haalde en alles even teste bleek dat bij het
openen van de tondeuse deze er compleet uitsprong. Ik heb hem daarna terug
gezet, maar meteen na het openen sprong hij er weer uit. Er is niets beschadigd
aan de onderdelen en hij zit gewoon goed in elkaar. Ik denk dat Philips een
ontwerp fout hierin heeft gemaakt. Bij na vraag bij Philips krijg je alleen
maar te horen het apparaat op te sturen. (Ze dachten overigens nog dat het om
een tondeuse alleen ging.......na het opgeven van het type nummer....) Zijn er
andere gebruikers die dit probleem ook hebben?

Pidi 24-04-2006

Ik gebruik het apparaat nu een aardig poosje en ben erg tevreden!
Hij scheert gladder dan alle Philips apparaten die ik hiervoor heb gehad. Ook
heb ik sinds ik dit apparaat gebruik nooit meer last gehad van ingegroeide
haren, terwijl dat bij mijn vorige apparaat regelmatig voorkwam. Het apparaat
is stil en de accu gaat erg lang mee. Een baard afscheren van een paar dagen is
ook geen enkel probleem: Hij trekt niet zoals oudere apparaten nog wel eens
deden.
Schoonhouden is een eitje: gewoon afspoelen onder de kraan en klaar is kees. De
display geeft aan wanneer er moet worden schoongemaakt, maar dat stelt niets
voor; het apparaat telt gewoon het aantal keren dat het aan en uit is gezet.
Wat ik wel een misser vind is de koffer die meegeleverd wordt: Hier past het
snoer niet in. Aan de andere kant: de accu gaat lang genoeg mee om nooit een
snoer nodig te hebben als je op vakantie gaat. (Tenzij je maanden onderweg bent
natuurlijk...:-)

Senior 24-03-2006

Philips HQ 9190/22 ter vervanging van Philips 990 uit 1996, Scheer 55 jaar met
Philips. Heb beetje spijt van deze 9190 i.p.v de 9160 die goedkoper is.
De elektronische foefjes zijn alleen maar duur. Opbergdoos (sarcofaag?) is niet
erg slim, snoer past er niet in. Vervelend, na 13 scheerbeurten is het over met
de accu's en moet herladen worden. ( vakantie )
Begin teleurstellend scheerresultaat was niet echt gladder of sneller dan mijn
oude 990.
Als de mesjes zijn ingeslepen verbetert dat. Veel gladder, niet sneller. Een 10
voor het schoonmaken.
Stelwieltje voor gevoelig of normaal scheren verloopt regelmatig. Op
huidgevoeligheid instellen blijft al jaren 'sukkelen' bij Philips. De
bijgeleverde standaard is wankel, die gooi je snel om . 3 weken in bezit.

Ariedebruin 22-03-2006

Wat een geweldig apparaat zeg!
Heerlijk stil t.o.v. mijn oude Philips maar een superglad scheerresultaat.

Het prijsje is redelijk pittig maar daar krijg je wel een mooi staaltje
Nederlandse techniek voor terug.
Verder een mooi duidelijk display dus kort samengevat: topapparaat!

Chriz1978 13-02-2006

Wat is dit apparaat een prachtig staaltje techniek!

Heb hiervoor 9 jaar lang een tweekops apparaat
van Philips gehad maar wil nu nooit meer anders!

Heb ook bewust niet voor het JetClean systeem gekozen en heb hier absoluut geen
spijt van want je kan hem gewoon onder de kraan schoon spoelen.

Scheert erg geruisloos en je hebt niet het gevoel dat als je je 2 dagen niet
hebt geschoren je haren er worden uitgetrokken.

Erg handig ook dat je precies kunt zien hoeveel minuten scheertijd je nog hebt
en wanneer je hem moet schoonspoelen, de scheerkoppen moet vervangen, etc etc!

Hij scheert super glad en ligt heerlijk in de hand! Ik ben na 4 minuten scheren
al klaar. Hier deed ik vroeger 8 minuten over!
Je krijgt er tevens een prachtige roestvrijstalen opberg doos bij waar hij
precies in past!

Hij kost een paar centen, maar ik kan hem iedereen die er geld voor over heeft
aanraden!!!

Ronald63 29-12-2005

Oude scheerapparaat had het begeven en heb wederom voor een philips gekozen.
Jetclean leek me een beetje overbodig dus heb voor dit type gekozen; een fijn,
licht soepel, glad scherend apparaat en dus met recht een aanrader.